مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

در بسیاری از آیات قران کریم به این سخن اشاره شده است. که بعضی هم خطاب به خود پیامبر مکرم اسلام است . اگر چه خود پیامبر اصل بصیرت بود و لی براری هشدار و انذار دیگران خدا پیامبر رانیز مورد خطاب قرار می دهد. در قرآن خطاب به پیامبر می خوانیم: فَإِن كُنتَ فِى شَكٍّ مِّمَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَیْكَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ، لَقَدْ جَآءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ (67) اگر در آنچه بر تو نازل كردیم شك دارى، از آن كسانى كه كتاب آسمانى پیش از تو را مى‏خوانند بپرس. یقیناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است پس از شك آوران مباش .در هر حال نمی توان با شک زندگی کرد. راه جستن از این مانع ورسیدن به حقیقت تلاش و کار برای رسیدن به آن است. یکی از راههای که در این آیه شریف اشاره شده است . سوال کردن است که عاملی برای بصیرت است. البته برای کسانی که خواهان آگاهی باشند. چه بسا افرادی که خورشید را نیز انکار می کنند. البته که اینگونه افراد به بیان قرآن قلب مریضی دارند و نمی خواهند حقیقت را ببینند. بنابراین:
دائما درشک و تردیند این نامردمان 
شک شان انــــدر زمین و آسمان 
ماه می بینندو انکارش بــــــه شب 
روز روشن را کننــد تاریک از آن 
جانشان آمیخته با صـــــــد مرض 
روزآخرهم ندارند یک ایمنی مهربان 

هجرت نکردن
 

یکی عوملی که مانع بر بصیرت آدمی است. عدم مهاجرت است قران کریم می فرماید :
«و من يهاجر في سبيل الله يجد في الارض مرغماً كثيراً وسعة؛كسي كه در راه خدا هجرت كند، جاهاي امن فراوان و گسترده‌اي در زمين مي‌يابد».(68) 

عدم احاطه علمی
 

قرآن کریم در این مورد می فرماید چون علم ندارند انکار می کنند . یعنی اگر علمشان به کمال برسد بدون شک انکار نمی کنند . بل كذّبوا بما لم يحيطوا بعلمه؛اين منكران انكار چيزي را مي‌كنند كه علمشان به او احاطه نيافته (69)


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:شک مانعی برای بصیرت , ] [ 11:38 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

الف: رخدادهای تاریخی.
ب: فتنه ها.
در باره انبیا (ع) معجره به نوعی بصیرت است. که در قرآن کریم در موارد بسیار به آن اشاره شده است 
وقتی كه قابیل هابیل را به قتل رساند، او را رها ساخت و و حیران ماند و. از جمله:
نمى‏دانست با آن، چه كند. خداوند دو كلاغ را چنین مأموریت داد كه یكى از آنها دیگرىرا بكشد و با منقار و پاهایش چاله‏اى براى آن بكند و سپس او را در آن چاله افكنَد. هنگامى كه قابیل ملاحظه كرد، آن كلاغ چگونه كلاغ دیگر را مدفون ساخت، دلش به رحمآمد و دوست نداشت عاطفه‏اى كمتر از آن داشته باشد، از این رو برادرش را در زیر خاكنهان ساخت، حیرت زده و غمگین و پشیمان از كرده خویش با خود گفت: آیا شایسته است كهمن عاطفه و مهرى كمتر از این كلاغ داشته باشم
این سخن را خداوند سبحان این گونه بیان فرموده است
فَبَعَثَ اللّهُ غُرَاباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ كَیْفَ یُوَارِیسَوْءةَ أَخِیهِ قَالَ یَا وَیْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَـذَاالْغُرَابِ فَأُوَارِیَ سَوْءةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِین (44)
پس از آن خداوند کریم زاغی را ( کلاغ) فرستاد( که کلاغی دیگری راکشته بود) تا زمین بکاود و به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را دفن کند.( هنگامی کهدید که آن زاغ چگونه زاغ که کند پنهان کرد) قابیل گفت: وای بر من آیا من نمیتوانممثل این کلاغ باشم و جسد برادرم را دفن کنم؟ 
درمورد قوم صالح مسئله شتر . میزان بصیرت بستگی به میزان اشراف ما به مسائل دارد.
سوره مبارک کهف در آیات 9تا 26 گروهی از جوانان را مثال می زند که با فکر ی نافذ و فطرتی سلیم بتحقیق در مورد جهان و موجودات آن پرداختند تا افکارشان بنور توحید روشن گردید و روحشان آسایش و اطمینانی خاص بدست آورد.


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:اسباب بصیرت در قرآن:, ] [ 11:37 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

1ـ بازسازی و اصلاح نفس خویش
2ـ مجاهده با هوای نفس
3ـ توبه که اولین گام برای رسیدن به بصیرت است.
4ـ ذکر خدا حضرت علی (ع) می فرماید: مَن ذکر الله استبصر هرکسی یاد خدا باشد ، بینائی و بصیرت یابد.
5ـ همنشینی با علما.خدا حضرت علی (ع) می فرماید :جاور العلماء تستبصر با دانایان بنشین تا آگاهی یابی .
6ـ خردوزی : اول اندیشه وانگی گفتار . بدون تحقیق چیزی را نپذیرفتن 
7ـ آینده نگری . به کار گیری فکر در مورد آینده و فرجام کار 
8ـ زهد: دوری از دنیا به شکل معقول باعث بصیرت می شود .
9ـ ارتباط باخدا .انس با قران . معرفت به خدا .توسل به ائمه (ع) دعا و مناجات .هم در بصیرت دخیل هستند .
اهل یقین تسبیح همه موجودات را می شنوند . یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض .
کلا لو تعلمون علم القین لترون الجیحیم ، ثم لترونها عین الیقین. اگر با بصر نمی توان حقایق را دید با بصیرت دل می تواندید. 
بی باوران عالم با چشم دل ببینند. آثار خلقت دوست درکوی ماندگاران.
چشم بصیرت باطن پرفروغ دارد . این گناهان هستند . که پرده ظلمت بر حقایق می افکنند . 

بصیرت به وسیله ی تقوی
 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيم‏
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اگر از خدا پروا كنيد براى شما نيرويى جدا كننده(تشخيص‏دهنده حق از باطل) قرار مى‏دهد و گناهان(صغيره) شما را مى‏زدايد و(گناهان كبيره) شما را مى‏آمرزد و خدا داراى فضل و احسان بزرگ است.عملكرد انسان، در بينش او اثر دارد. كسى كه تقوا دارد، علاوه بر علم، فطرت، عقل مى‏ و تجربه، خداوند بصيرت و ديد و شناخت ويژه‏اى به او دهد 
تقوای خدا که گفته قرآن ای جان 
راه روش صحیح بــــود ای انسان
منظور رسول و آل احمد باشند 
این راه روش بــود همان راه جنان


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:راه رسیدن به مقام بصیرت :, ] [ 11:33 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

بصیرت در ضمن آيات قرآن کریم در سه معنى بكار برده شده است .
1ـ بمعنى بينائى دل چنانكه در آيه 19سوره مبارکه فاطر مى‏فرمايد:
«هرگز كوردل و روشن ضمير يكسان نيستند.» وَ مََا يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ََ وَ الْبَصِيرُ
نیستند یکسان بدان اهل هنر 
کور دل با صاحبی اهل بصر 
2ـ بمعنى بينائى چشم در آيه 2سوره مبارکه انسان مى‏فرمايد:
«(بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم!» «فَجَعَلْنََاهُ سَمِيعاً بَصِيراً»
قرارش بدایم با چشم وگوش 
که با این کرم بهره دارد زهوش 
3ـ بمعنى بينائى با برهان و دليل در آيه 125سوره مبارکه طه مى‏فرمايد:
«انسان غافل در روز قيامت مى‏گويد خدايا چرا مرا نابينا محشور كردى و حال آنكه من در دنيا بينا و آگاه بودم؟» «قََالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ََ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً»
به دنیا بُودی چشم بینا مرا 
چرا کور محشور گشتم خدا .
که بدون شک اعمال و رفتار انسان باعث این بی بصیرتی گشته است .


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:بصيرت در قرآن:, ] [ 11:31 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

 

إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِیزٌ . لَّا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَامِنْ خَلْفِه؛ (15) این كتاب نفوذناپذیرو( صاحب عزّت) است هیچ باطلى چه از پیشِ رویا از پشت سر به آن راه نمى یابد
انس آدمى با هر چیز ریشه در ارج و اهمیتى دارد كه انسان براى آنچیز قائل است ره پویان راه یقین و سالكان وادى علم و معرفت از آن جا كه محبوب‌ترینمحبوب را ذات اقدس خداوند مى دانند و فقط دل در گرو او دارند، كتاب او را كه پرتوىاز ذات او و واسطه سخن خداوند با بندگان است پر منزلت و تنها طریق هدایت مى داننداز این رو با آن انس ویژه اى داشته و قلب و جان و اعمال خویش را با آن گوهر حیاتبخشخدایى مى كنند.قرآن كریم به لزوم این انس اشاره كرده است. از مؤمنان مىخواهد با تلاوت آیات آن، اولین مرحله انس را بپیمایند. فَاقْرَءُواْ مَاتَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَان؛(16) هر آنچه برایتان امكان دارد قرآنبخوانید. قرآن را بخوانیم تا در ان تدبر کنیم با تدبر است که انسان به بصیرت می رسد در آیه دیگر آنان كه در قرآن اندیشه نمى كنند مورد نكوهش قرارداده، مى فرماید: أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍأَقْفَالُهَا؛(17) آیا به آیات قرآن نمى اندیشند؟ یا بر دل‌هایشان قفل هایى نهادهشده است . قرآن است یاد خدا ویاد خدا مایه آرامش است: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَنُّ الْقُلُوب (18) ومؤمنان راستین آنانند كه خرید و فروش و مشغولات دنیوى آن ها را از یاد خدا غافل نمىسازد. «رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تَجارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَن ذِكْرِاللَّه... 
آنکه با قرآن نشیند چشم او دریا شود 
جنتی گردد و با اهل صفا مأوی شود 
با بصیرت پاک بیند نعمت ایزد به جان 
با صفا فــــــردوس وی امضا شود
صبر وتسلیم:در قرآن كریم هفتاد بار مقوله صبر مطرح شده ودستور داده از صبرو صلوة براى حل مشكلات كمك بگیرید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوة (19) و در آیه دیگر صبر و تقوا ازاستوارترین امور شمرده شده است وَ إِن تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَمِنْ عَزْمِ الْأُمُور. (20) تسلیم نیز اگرچه از جنس صبر است اما مقامى بالاتراست در مقام تسلیم خودى باقى نمى ماند تا انسان بگوید آنچه را جانان مى پسندندمورد پسند من است بلكه خود و هرچه را در اختیار دارد تسلیم مولاى خود مىكند. 
با صبر توان مقام بالا نبــــــی 
دریافتودرجنان به آن خانه رسید 
تسلیم خدا صراط حق می خواهد 
دستی به دعا کرم طالب کن ز وحید


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:انس با قرآن, ] [ 11:29 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

عوامل و موانع بصیرت در قرآن

مقدمه:
 

منت خدای را عز وجل که طاعتش موجب غربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چو بر می آید مفرح ذات. در باره نعمتهای خود که نمی توان سخنی گفت چرا که: ازدست و زبان که بر آید کز عهده ی شکرش به درآید .
نعمت قرآن که خدای متعال به وسیله جمیع الخصال محمد مصطفی (ص) بر بشریت عرضه داشت. در حقیقت لوح نوشته ای است که انسان بان می تواند برنامه کار خود را دریابد تا به سرزمنزل مقصود که همان لقا ی حق است نائل آید. در این راه پستی و بلندیهای وجود دارد که قرآن راه را ترسیم کرده 
در باره کتاب آسمانی قرآن وصفهائی گفته اند. که نور است و صراط و دریائی که دریا هائی در آن وجود دارد. بسیار زبیاست که دیگران هم در باره قرآن سخن گفته اند: گوته: دانشمند، شاعر و نويسنده آلماني مي‌گويد: مندرجات كتاب قرآن ... ما را مجذوب مي‌كند و به شگفت مي‌آورد و سرانجام به تعظيم و احترام بر مي‌انگيزد.
ادوارد گيبن: درباره قرآن چنين مي‌نويسد: از اقيانوس اطلس تا كنار رود گنگ در هندوستان قرآن نه فقط قانون فقهي شناخته شده است، بلكه قانون اساسي شامل رويه قضايي و نظامات مدني و جزايي و حاوي قوانيني است (1) 
در این بحث بر آنیم تا در باره موانع بصیرت در قران بحث کنیم . اگرچه مطالب بسیار دشواری است. چراکه در همان ابتدا گفتم:
موانع بر بصیرت هست بسیار 
سخن گفتن در این باره چه دشوار 
ولی لطف خـــدا یاری نماید 
نویسم نامه ای در حـــــد پندار 
اگر چه براى نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازى و اصلاح نفس خویش پرداخت. مجاهده با هواى نفسانى و تهذیب روح از زنگارهاى گناه، و لطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمى است که حجاب دیدگان دل را مى‏گشاید و آدمى را در معرض الهامات غیبى و مقام کشف و شهود قرار مى‏دهد. ولی الطاف خداوندی را نباید از نظر دور داشت.
این مطالب را با طرح تحقیق آغاز وبا مقدمه و بحث لغوی ادامه و با اشاره به آیات قرآن کریم انشاالله در مورد موانع بصیرت بحث خواهم نمود. در بین بحث ها گا ه گاهی ازاشعار خودم هم استفاده خواهم نمود. از خداوند منان خواهان بصیرت در دین و دینائی با بصیرت بودن را آرزو دارم . در پایان نتیجه گیری کرده و پشنهادتی ارائه و جدولی را به عنوان عوامل بصیرت و موانع آن را با منابع ذکر کرده ام . امید مورد رضایت واقع گردد


ادامه مطلب
[ جمعه 9 دی 1390برچسب:عوامل و موانع بصیرت در قرآن, ] [ 11:25 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

«جابوتیکابا» نام درختی است که بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی مثل آرژانتین و برزیل رشد می کند. میوه های این درخت به طور مستقیم روی شاخه و تنه های آن رشد می کند.

در فرهنگ های لغت گیاهان دارویی این درخت «عودالبرق» ترجمه شده است. اگر بخواهید یکی از این درختها داشته باشید باید خیلی صبور باشید چرا که ۱۰۰ سال طول می کشد این درخت رشد کند.

[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:یک درخت میوه فوق العاده+عکس, ] [ 18:54 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

عملیات 3 - hجسورانه ترین عملیات هوایی جهان توسط نیروی هوایی ایران درپایگاه الولید عراق

حمله به H-3 چگونه انجام شد

روایتی از بزرگ ترین عملیات هوایی با فانتوم

خبرگزاری فارس: ایران در طول جنگ همواره از پشتیبانی اطلاعاتی و تکنولوژیکی غرب محروم بود و اغراق نیست اگر این عملیات را که در زمان خود بهت و حیرت بسیاری از کارشناسان نظامی غرب را موجب شده بود یکی از شگفت انگیزترین و قاطعترین نبردهای هوایی جهان بدانیم.



ادامه مطلب
[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:عملیات 3 - hجسورانه ترین عملیات هوایی, ] [ 18:46 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

بزرگترین هواپیمای مسافری که تا کنون ساخته شده ، بیرون آشیانه ای در تولوز فرانسه جا گرفته ، بدون اینکه حتی یک ساعت پرواز کرده باشد.
خدمه پرواز ابوظبی برای طی مراحل تست اولیه روی زمین مثل دور گرفتن موتور قبل از تحویل به خطوط هوایی الاتحاد وارد هواپیما می شوند
این خدمه هواپیما را به محوطه باند تاکسی می کنند (می کشند) و در این موقع هر چهار موتور هواپیمای خالی را در حد قدرت بلند شدن روشن می کنند بدون خواندن دفترچه راهنمای لازم این پرسنل سرنخی از میزان سبک بودن این هواپیمای خالی نداشتند
اخطار تیک آف در کابین خلبان به صدا در می آید چرا که خدمه هر چهارموتور را با تمام قدرت روشن کرده اند. کامپیوترهای هواپیما این گونه درک می کند که خلبانان قصد بلند شدن دارند در صورتی که هنوز بقیه لوازم را تنظیم نکرده اند
در این هنگام یکی از خدمه تصمیم میگیرد که جهت از کار انداختن صدای آلارم فیوز سنسور ارتفاع سنج را از کار بندازد. این کار باعث می شود که هواپیما تصور کند در حال پرواز است. و در این موقع کامپیوتر ها تمام ترمزها را رها می کنند و هواپیما با سرعت به جلو می رود
خدمه نمی فهمند که این یک مزیت ایمنی است چرا که هواپیما نمی تواند با ترمز فرود بیاید. هیچ کدام از هفت خدمه عرب به عقلشان نمی رسد که قدرت موتور را کاهش دهد بنابر این هواپیمای جدید 200 میلیون دلاری با مانع تصادف می کند و از بین می رود.







[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:تصادف عجیب هواپیمای شرکت اتحاد !!! + تصاویر, ] [ 18:18 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

آلکساندر کارپنکو، معلم انگلیسی ۳۵ ساله اهل نیژنی ناوگرود روسیه، با انواع و اقسام وسایل تیز، صورتش را اصلاح می کند که شامل، بیل، تیشه و قیچی می شوند اما هرگز از تیغ استفاده نمی کند.
پس از شنیدن داستان هایی که پدربزرگش از جنگ جهانی دوم برای او گفت، اینکه چطور مردم از هر وسیله ی تیزی برای اصلاح کردن در زمان جنگ استفاده می کردند، آلکساندر در ۱۶ سالگی برای اولین بار اصلاح کردن با تیشه را تجربه کرد. به گمان او تیغ ریش تراشی تجملاتی بود و تصمیم گرفت برای این عادت صبحگاهی از وسایل تیز دیگر استفاده کند.
در بیست سال گذشته، کارپنکو از تمام وسایل تیز نظیر بیل، اسکنه و چاقوهای تیز برای اصلاح موهای صورتش کمک گرفته و مدعی است تا به حال هرگز از تیغ استفاده نکرده است.

این معلم خرافاتی به یاد می آورد وقتی همسرش برای اولین بار او را در حال اصلاح با یک تیشه دید از فکر اینکه قصد خودکشی دارد زیر گریه زد اما در طی سال ها به این عادت عجیب او عادت کرد.
دانش آموزانش هم در مورد تیغ های اصلاح عجیب او شنیده و از او خواسته اند به آنها نشان بدهد چطور با بیل اصلاح می کند اما او درخواستشان را رد کرده است. وی مدعی است اینکار خطرناک است و نیاز به سالها تمرین دارد، حتی خود او هم هر از چندگاهی صورتش را می برد.
کارپنکو به خبرنگاران گفته است عاشق بوی فلزات است در عین حال ترس حرکت چنین تیغه های نوک تیزی بروی گلویش و دانستن این نکته که یک حرکت اشتباه می تواند به قیمت مرگ او تمام شود، برای او هیجان انگیز است

[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:مرد عجیبی که صورتش را با بیل اصلاح می کند ! / عکس, ] [ 18:13 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
صفحه قبل 1 ... 129 130 131 132 133 ... 169 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب