امتياز پيامبران
«إنّ اللّه اصطفى ءادم و نوحاً و ءال ابراهيم على العالمين»(228) اين آيهى شريفه دلالت بر امتياز انبياى الهى دارد. در اينجا سئوالى مطرح است كه اين امتياز گرچه آنها را مجبور به پيمودن راه حق نمىكند، ولى در عين حال باز يك نوع تبعيض محسوب نمىشود؟ در پاسخ بايد گفت: آفرينش آميخته با نظم صحيح چنين تفاوتى را ايجاب مىكند. مثلاً بدن انسان داراى آفرينش منظم است و براى تأمين اين نظام، تفاوتهايى بايد در ميان اعضاى بدن وجود داشته باشد. اگر تمام سلولهاى بدن انسان به ظرافت سلولهاى شبكيّهى چشم يا به استحكام سلولهاى استخوان ساق پا يا به حساسيّت سلولهاى مغز باشد، مسلّماً سازمان بدن به هم مىريزد و هيچ كس نمىتواند بگويد چرا همهى بدن مغز نيست. افزون بر آن، اين امتياز ذاتى توأم با يك مسئوليت عظيم به اندازهى اين امتياز است. وجود اين مسئوليت سنگين، تعادل كفههاى ترازوى خلقت آنها را تأمين خواهد كرد؛ يعنى به همان نسبت كه انبيا امتياز دارند، مسئوليت نيز دارند و ديگران كه امتياز متفاوتى دارند، مسئوليت كمترى خواهند داشت.(229)
- پيامبران و عبوديت
از بهترين و برجستهترين اوصاف انبيا كه مقدم بر همهى اوصاف و علت همهى كمالات و فضايل نفسانى انبياست، عبوديت آنان در برابر ذات اقدس خداوند است. به نمونههاى زير توجه كنيد:
* - نوحعليه السلام؛ «ذرّية من حملنا مع نوح انّه كان عبداً شكوراً».(230)
* - ابراهيمعليه السلام و اسحقعليه السلام و يعقوبعليه السلام؛ «و وهبنا له اسحق و يعقوب نافلة و كلاًّ جعلنا صالحين * و جعلناهم أئمّة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصّلوة و إيتاء الزّكوة و كانوا لنا عابدين».(231) با توجه به اين آيات ضمير «له» به حضرت ابراهيمعليه السلام بر مىگردد.
* - الياسعليه السلام؛ «سلام على ال ياسين * انّا كذلك نجزى المحسنين * انّه من عبادنا المؤمنين».(232)
* - ايوبعليه السلام؛ «نعم العبد انّه اواب».(233)
* - داود و سليمانعليهما السلام؛ «و لقد ءاتينا داود و سليمان علماً و قالا الحمد للّه الّذى فضّلنا على كثير من عباده المؤمنين».(234)
* - عيسىعليه السلام؛ «قال انّى عبداللّه ءاتانى الكتاب و جعلنى نبيّاً».(235)
* - موسى و هارونعليهما السلام؛ «سلام على موسى و هارون * انّا كذلك نجزى المحسنين * انّهما من عبادنا المؤمنين».(236)
* - يوسفعليه السلام؛ «كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء انّه من عبادنا المخلَصين».(237)
* - پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله؛ «سبحان الّذى أسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى».(238)
192) فصلّت / 53.
193) تفسير كبير / ج 26 / ص 45.
194) تفسير كبير / ج 1 / ص 180.
195) يونس / 25.
196) نحل / 93.
197) يونس / 26.
198) پيشين.
199) غافر / 60.
200) اعراف / 197.
201) فاطر / 14.
202) مائده / 76.
203) عنكبوت / 17.
204) حج / 71.
205) الرحمن / 29.
206) فاطر / 15.
207) ابراهيم / 34.
208) الميزان / ج 19 / ص 102.
209) بقره / 214.
210) آل عمران / 142 ؛ الميزان / ج 4 / ص 30.
211) أطيب البيان / ج 2 / ص 405.
212) تفسير كبير / ج 6 / ص 21.
213) يوسف / 86.
214) قصص / 7.
215) تغابن / 15.
216) تغابن / 14.
217) محاضرات.
218) بقره / 151.
219) روح المعانى / ج 2 / ص 19 ؛ روح البيان / ج 1 / ص 255.
220) بقره / 257.
221) ابراهيم / 5.
222) ابراهيم / 1 ؛ تفسير موضوعى / ج 7 / ص 182.
223) شورى / 51.
224) صافات / 102.
225) نساء / 164.
226) بقره / 97 ؛ مبادى رسالت انبيا / ص 190.
227) نمونه / ج 1 / ص 128.
228) آل عمران / 33.
229) نمونه / ج 2 / ص 389.
230) اسراء / 3.
231) انبياء / 72 - 73.
232) صافات / 130 - 132.
233) ص / 44.
234) نمل / 15.
235) مريم / 30.
236) صافات / 120 - 122.
237) يوسف / 24.
238) اسراء / 1.
نظرات شما عزیزان: