- پيامبرصلى الله عليه وآله رحمت براى همهى هستى
«و ما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين»(564)
تو رحمتى هستى كه به سوى جهانيان ارسال شدهاى. دليل بر اين معنا، جمع با «الف» و «لام» است؛ اما چگونگى رحمت بودن حضرت براى همه اهل دنيا بدين جهت است كه او آورندهى دينى است كه در تمسك به آن، سعادت اهل دنيا در دنيا و آخرتشان تأمين است. علاوه بر اين، آثار حسنهاى كه از قيام او در اجتماع بشرى به وجود آمد، نشانهى روشن مدعاست. زيرا وضع زندگى بشر در قبل از بعثت با اوضاع پس از قيام و بعثت او مقايسه كنيم، بسيار متفاوت است.(565)
- پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله مظهر رحمت الهى
انسان كامل كسى است كه هم بتواند رحمت مطلقه حق را نشان دهد و هم رحمت خاص او را و هم مظهر غضب مخصوص او باشد. بايد در هر سه بخش مظهر تام بوده و در اين ارائه و اظهار هم معصوم باشد. خداى سبحان خودش را با اين سه صفت را مىستايد:
الف - رحمت عامّهى الهى؛ «رحمتى وسعت كلّ شىء».(566)
ب - رحمت ويژهى الهى نسبت به مؤمنان؛ «و كان بالمؤمنين رحيماً».(567)
ج - غضب الهى نسبت به كفّار؛ «غضب اللّه عليهم و لعنهم و أعدّ لهم جهنّم».(568)
همين سه وصف رسول اكرمصلى الله عليه وآله را نيز با اوصاف پيشگفته مىستايد: تو مظهر رحمت مطلقهى من هستى؛ «و ما أرسلناك إلاّ رحمة للعالمين»،(569)و نسبت به مؤمنان رحمت خاص دارى؛ «بالمؤمنين رؤف رحيم»،(570)با كفار با خشم و غضب رفتار مىكنى؛ «يا أيّها النّبى جاهد الكفّار و المنافقين و اغلظ عليهم».(571)
- تكليف پيامبر نسبت به خويش و نسبت به مردم
«انّا انزلنا اليك الكتاب بالحقّ فاعبد اللّه مخلصاً له الدّين»(572)
«انّا انزلنا اليك الكتاب للنّاس بالحقّ فمن اهتدى فلنفسه و من ضلّ فانّما يضلّ عليهاو ما أنت عليهم بوكيل»(573)
دو آيهى فوق در مبتدا مشابه و در خبر و نتيجه آن متفاوت هستند؛ هر دو آيه از نزول راستين كتاب بر پيامبر سخن مىگويند، اما در آيهى نخست وظيفهى پيامبر را نسبت به نفس خويش و در دومى نسبت به مردم بيان مىكند.
نسبت به خود وظيفه دارد بر اساس موازين كتاب، خدا را خالصانه بپرستد و هيچ گونه شرك و ريايى را در آيين عبادى دخالت ندهد، اما نسبت به مردم، از آنجا كه نزول كتاب به دليل مصلحت آنها (للناس) تحقق يافته است، در پذيرش آن نبايد هيچ گونه اجبار و تكلّفى به كار برده شود و هر كس گمراه شود، به خدا ضررى نزده، بلكه منحصراً به ضرر خودش گمراه شده است.
بنا بر اين هيچ گونه وكالت و حفاظتى را خداوند به رسول گراميش تفويض نكرده كه در اين زمينه سيطره و جبّاريتى به دليل ايمان، بر مردم روا دارد.
«ما أنت عليهم جبّاراً»و «لست عليهم بمصيطر»و «ما أنت عليهم بحفيظ».(574)
467) صافات / 99.
468) اسراء / 1.
469) شعراء / 82.
470) فتح / 2.
471) شعراء / 87.
472) تحريم / 8.
473) انفال / 9.
474) شعراء / 85.
475) ضحى / 4.
476) ابراهيم / 35.
477) احزاب / 33 ؛ بحار / ج 16 / ص 405.
478) طه / 25 - 26.
479) شرح / 1.
480) اعلى / 7 ؛ كشف الاسرار / ج 6 / ص 133.
481) شعراء / 62.
482) توبه / 40.
483) كشف الاسرار / ج 7 / ص 113.
484) مائده / 25.
485) كشف الاسرار / ج 3 / ص 89.
486) طه / 36.
487) ابراهيم / 34.
488) طه / 39.
489) مائده / 54.
490) قصص / 31.
491) انعام / 82.
492) يونس / 89.
493) آل عمران / 195.
494) طه / 46.
495) نحل / 128.
496) شعراء / 65.
497) انبياء / 88.
498) طه / 84.
499) كشف الاسرار / ج 6 / ص 134.
500) شعراء / 13.
501) طه / 25.
502) حجر / 97.
503) شرح / 1.
504) اعراف / 143.
505) اسراء / 1 ؛ كشف الاسرار / ج 5 / ص 501.
506) كهف / 66.
507) طه / 114 ؛ كشف الاسرار / ج 6 / ص 189.
508) بقره / 40.
509) كشف الاسرار / ج 1 / ص 175.
510) فصلت / 33.
511) يوسف / 108.
512) تفسير كبير / ج 27 / ص 14 ؛
513) انعام / 163.
514) يونس / 72.
515) بقره / 131.
516) بقره / 128 ؛ الميزان / ج 7 / ص 418.
517) منافقون / 8.
518) نساء / 59.
519) نساء / 14.
520) احزاب / 57.
521) انفال / 24.
522) حشر / 8.
523) توبه / 91.
524) بقره / 279.
525) اعراف / 158.
526) مائده / 56.
527) اعراف / 22.
528) فتح / 2.
529) نوح / 26.
530) شعراء / 87.
531) تحريم / 8.
532) اعراف / 89.
533) فتح / 1.
534) عنكبوت / 30.
535) طه / 25.
536) طه / 25.
537) انشراح / 1 ؛ بحار / ج 16 / ص 419.
538) طه / 26.
539) ليل / 7.
540) طه / 130.
541) بقره / 144.
542) ضحى / 5.
543) حجر / 72.
544) بلد / 1.
545) مائده / 67.
546) زمر / 36.
547) مدثر / 1.
548) مزمل / 1.
549) حجر / 97.
550) فتح / 1.
551) نجم / 10 ؛ كشف الاسرار / ج 10 / ص 501.
552) ضحى / 6.
553) احزاب / 32.
554) قلم / 4.
555) مائده / 55.
556) نساء / 84.
557) منافقون / 8.
558) اسراء / 79.
559) كوثر / 1.
560) شرح / 4.
561) توبه / 73.
562) مائده / 67.
563) تفسير كبير / ج 32 / ص 5.
564) انبياء / 107.
565) الميزان / ج 14 / ص 331.
566) اعراف / 156.
567) احزاب / 43.
568) فتح / 6.
569) انبياء / 127.
570) توبه / 128.
571) توبه / 73 ؛ تفسير موضوعى / ج 8 / ص 321.
572) زمر / 2.
573) زمر / 41.
574) متدولوژى تدبر در قرآن / ص 120.
نظرات شما عزیزان: