مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
خداوند به آنان و به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد: در برابر اين همه آزار و گرسنگى و نا امنى و كشتار بى گناهان از سوى دشمنان، صبر كنيد و مطمئن باشيد كه يارى خدا بسيار نزديك است و خواهد رسيد . اين سنت الهى و وعده الهى است كه به يارى ياورانش مىرسد . «ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم» حال كه شما به يارى دين خدا شتافته ايد دلگرم باشيد كه خداوند شما را پيروز خواهد كرد وسرافراز خواهيد شد . در نخستين جمله از آيه، خداوند از استعاره تمثيليه استفاده كرده است زيرا وضعيت امتهاى گذشته را مثل مىزند و به پيامبر اسلام صلىالله عليه و آله دلدارى مىدهد، ضمنا مىفهماند كه راه بهشت راهى است دشوار و داراى پيچ و خم بسيار . چنين نيست كه ما فقط ايمان بياوريم و محبت اهل بيت عليهم السلام داشته باشيم و سپس در خانه بنشينيم و هيچ خدمتى نكنيم و مجاهدتى در راه حق انجام ندهيم و امر به معروف و نهى از منكر نكنيم و توقع داشته باشيم ما را به همان جائى ببرند كه اولياى خاص خدا و مجاهدان در راه او را بردهاند . رسيدن به بهشتبى ترديد نياز به مجاهدت و پيكار با دشمنان و صبر بر اذيت و آزار كفار و مشركان دارد . بهشت را به بها مىبرند نه به بهانه! بهاى بهشتبا گذشتن از جان و مال و فرزندان و آسايش، در راه دوست محقق مىگردد . باساء: باساء از بؤس و باس گرفته شده به معناى شدت و ناگوارى است . و باساء بر سختيها و ناگواريهائى اطلاق مىشود كه از خارج بر انسان وارد شود مانند گرفتاريهاى خانوادگى، اقتصادى و ناامنى . ضراء: اين واژه نيز به معناى شدت و ناگوارى است ولى مربوط مىشود به سختيها و محنتهائى كه بر تن و روان انسان مستقيما وارد مىشود مانند بيمارى ها و زخمها و جراحت ها و حتى كشتارها . اصل كلمه «ضر» مىباشد كه به معناى بدحالى و ضرر و زيان است . و ضراء در مقابل سراء و نعماء است . زلزلوا: زل در اصل به معناى لغزيدن بى اختيار است و تكرار آن دلالتبر پيوستگى لغزيدن و تاكيد بر اضطراب دارد و در آيه كنايه است از اضطراب و نگرانى بسيار . متى نصر الله؟ : اين عبارت پيوسته در تمام زمان ها و مكان ها به چشم مىخورد . يعنى چنانكه امتهاى گذشته پس از رسيدن به سختى و عسرت شديد، عرصه بر آنان تنگ مىشد و بى اختيار اين جمله را بر زبان مىراندند، در زمان رسول خدا نيز چنين بوده و در زمان ما و زمانهاى پيش و پس از آن نيز تكرار مىشود و اين خود به معناى تكرار تاريخ است . پس طبيعت انسانها اين است كه پس از ديدن شكنجه هاى تنى و روانى بى شمار، بىحوصله شده و به تنگ آمده فرياد مىزنند كه: خدايا پس يارى تو چه شد؟ ! و خداوند نيز چنانچه در موارد مختلف گوشزد نموده است، يارى حتمى خود را دير يا زود به مؤمنان مىرساند و آنان را پيروزى و سرفرازى مىبخشد . (البته از نظر ما ممكن است دير شود ولى از نظر خداوند يارى و نصرتش، نزديك است «الا ان نصر الله قريب» هان! پيروزى خدا نزديك است . در آيهاى ديگر مىخوانيم: «حتى اذا استياس الرسل و ظنوا انهم قد كذبوا جاءهم نصرنا» وقتى عرصه بر رسولان تنگ مىشد و شايد گمان مىكردند كه خبرى از يارى نيست، آنگاه يارى ما آنان را فرا مىگرفت و نصرت الهى مىرسيد . در آيهاى ديگر آمده است: «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين، انهم لهم المنصورون» و به تحقيق و بى گمان كلمه حتمى ما به بندگان فرستاده و رسولمان قبلا گوشزد شد كه قطعا آنان پيروزند و قطعا سپاه ما غالب و بر دشمنان چيرهاند . در اين آيه خداوند از چند واژه تاكيد استفاده كرده است: حرف «لام» «و» «قد» و «ان» و «لهم» كه همه اينها تاكيد است و جاى شبههاى نمىماند كه پيروزى رسولان و بندگان شايسته خدا قطعى و حتمى است . در جاى ديگر مىفرمايد: «كتب الله لاغلبن انا و رسلي» خداوند ثبت كرده و مقرر نموده است كه حتما من و رسولانم غالب هستيم . به هر حال قطعا اين سنتبى زوال و لا يتغير الهى است كه پيامبران و اولياى خاص او كه در راه او و براى كسب رضاى او جهاد و پيكار مىكنند قطعا پيروزند . در زمان خود نيز شاهد بوديم كه امام خمينى قدس سره، يكه و تنها در برابر سيل دشمنان خارجى و داخلى و در برابر نيرنگها و خدعه ها و توطئه هاى گوناگون ايستاد و ملتبپاخاسته پشتسر رهبرو امامش قيامى جاودانه كرد از پانزده خرداد تا 22 بهمن و تا امروز و همواره فتح و پيروزى و غلبه از آن خداخواهان و مبارزان راه حق بر باطل بوده و هست، باشد كه ما رمز پيروزى را كه «قيام لله» است از ياد نبريم و براى هميشه بر دشمنانمان پيروز و چيره باشيم . آمين رب العالمين . نظرات شما عزیزان: [ پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:بهاى بهشت, ] [ 17:1 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |