مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
در ادامه آيه 16 جن/72 فراهم كردن آب فراوان را براى كسانى كه در طريق ايمان پاىدارى مىكنند، زمينهاى براى آزمايش* آنها قرار داده تا روشن شود كه آيا پس از برخوردارى، خداوند را سپاس مىگزارند يا ناسپاسى مىكنند: «لاََسقينـهُم مَاءً غَدقَاً * لِنَفتِنَهم فِيه». برخى مفسّران گويا به اين دليل كه چگونه ممكن است خداوند، مؤمنانى را كه به پاداش پاىدارىشان بر ايمان، از آب فراوان برخوردار كرده، آن را وسيله امتحانى سخت براى آنها قرار دهد، تفسير ديگرى از آيه ارائه دادهاند كه اگر كافران از إنس، وقاسطان از جن بر ستم خويش اصرار ورزيده بودند، خداوند بر اساس سنّت استدراج، آبى فراوان در دسترسشان قرار مىداد تا در گستردگى عيش و روزى، گناهان بيشترى را مرتكب شده، دچار عذاب دردناكترى شوند.[14] تفسير سوم از آيه مىتواند اين باشد كه لام در «لِنَفتِنَهم فِيه» براى عاقبت است؛ بنابراين، مقصود آيه اين است كه اگر مؤمنانى با پاىدارى بر ايمان، از آب فراوان برخوردار شدند، اين برخوردارى خود به خود آنان را به صحنهاى ديگر از آزمايش منتهى خواهد كرد كه در آن سپاسگزاران از ناسپاسان مشخّص مىشوند.[15] آيه249 بقره/2 نيز از آزمايش ديگرى با محوريّت آب چنين خبر مىدهد: خداوند، گروهى از بنىاسرائيل را كه براى مبارزه با جالوت، با طالوت* همراه شده بودند، در ميان راه و پيش از مواجهه باجالوت، با نهرى از آب آزمود و فقط به كسانى براى همراهى با طالوت اجازه داد كه بيش از يكمشت آب ننوشند. ادامه آيه خبر مىدهد كه فقط عدّه كمى از آنان با اراده قوى خود دراينآزمون موفّق بودند[16]:«فَلمَّا فَصلَ طَالوتُ بِالجُنودِ قَال إِنَّ اللّهَ مُبتَلِيكُم بِنَهر فَمن شَرِبَ مِنهُ فَليسَ مِنّى و مَن لَميَطعمهُ فَإِنّه مِنّى إِلاّ مَن اغْترَفَ غُرفةً بِيَدهِ فَشَربوا مِنه إِلاّ قَليلا». ادامه مطلب |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |